چوب نما یا نمای چوبی ،کاربرد و ویژگی ها

امروزه زیبایی شناسی و سبک زندگی مدرن بر فردیت تأکید دارد. نما، تنها عنصری از ساختمان است که اولین تصور تعیین کننده را ایجاد می کند. نمای چوبی یا چوب نما، همیشه منحصر به فرد بوده و با ویژگی های زیبای خود، همه را مجذوب خود می نماید.
چوب ترمووود با تنوع طبیعی و ظاهر زنده، استقامت، ویژگی های ساخت خوب، موقعیت اکولوژیکی و سرعتی که در ساخت و ساز خود دارد، یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی برای نما می باشد.
نماهای چوبی به لطف تمام ویژگی های ذکر شده و همچنین به دلیل اینکه ارزش زیبایی شناختی آنها در رویکردهای معماری مدرن به طور فزاینده ای مورد تایید قرار می گیرد، شهرت و اعتبار خاصی به دست آورده اند.

نمای چوبی چیست؟

نماهای چوبی را می توان بر روی هر دیوار خارجی قرار داد. چوب نماها برای خانه های مسکونی و عمومی بزرگ و همچنین ساختمان های تجاری-مسکونی مناسب هستند. نمای چوبی نمایانگر حفاظت از ساخت و ساز اصلی در برابر اثرات محیطی است، در عین حال یک عنصر مهم طراحی و زیبایی شناختی ساختمان می باشد.

چوب به عنوان یک ماده اولیه برای نما، انواع مختلفی از روکش ها و استفاده از پروفیل ها و رنگ های مختلف را ممکن می سازد. هنگامی که چوب ترموود با سنگ، شیشه یا فلز ترکیب می شود، ویژگی های آن حتی بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد.

حتما بخوانید  تفاوت ترموود گرید A و B
چوب نما از جنس ترموود
چوب نما را می‌توان بر روی هر دیوار خارجی قرار داد.

انواع چوب نما

برای ساخت چوب نما از گونه های مختلف چوبی استفاده می کنند. به همین دلیل، چوب نمای ساختمان به دو دسته نرم چوب و سخت چوب تقسیم می شود. علت استفاده از چوب به عنوان نما، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی می باشد.
از سوی دیگر، عملیات حرارتی انجام شده بر روی نمای چوبی، مقاومت و استحکام آن را بیشتر می کند. امروزه، چوب سرو قرمز و کاج بهترین محصول برای تولید نمای چوبی هستند. این تخته ها علاوه بر ظاهر مدرن و شیک خود، کیفیت بالایی نیز دارند.

درختان نرم چوب مانند کاج و صنوبر، در فصل های سرد سال نیز سبز می مانند. این خصوصیت، دوام بالای این نوع از درختان را در شرایط آب و هوایی نامناسب نشان می دهد. بهترین نوع چوب برای تولید چوب نما، کاج فنلاندی است.

شرایط اقلیمی کشور فنلاند، مقاومت کاج های فنلاندی را افزایش می دهد. همچنین در این کشور فقط دو ماه از سال گرم است در نتیجه درختان کاج فرصت رشد و نمو دارند. از طرفی دیگر، افزایش دما در دو ماه از سال، قدرت کاهش رطوبت محیط در فصل های گرم را ندارد.
در مقایسه، درختان سخت چوب، در واقع درختان برگ پهنی هستند که معروف ترین آنها چوب ون است. ریزش برگ این درختان در فصل زمستان باعث کاهش چگالی چوب تنه آنها می شود. به همین علت، ابن نوع درختان غالبا گره مرکزی نداشته و از بافت خاصی تشکیل شده اند.

کاربردها و مزایای چوب نما

  • چوب نما ضد آب و ضد رطوبت است.
  • نمای چوبی در برابر حریق مقاومت بالایی دارد.
  • دقیقا مانند چوب خام می‌توان از ابزارهای مختلف روی آن استفاده کرد.
  • نمای چوبی ترموود نسبت به چوب و MDF انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.
  • هزینه نگهداری آن پایین است.
  • با تغییر شرایط اقلیمی، هیچگونه تغییری در آن رخ نمی‌ دهد.
  • نمای چوبی وزن پایین و مقاومت بالایی در برابر هر نوع ضربه دارد.
  • عایق خوبی برای جلوگیری از ورود انواع اشعه و امواج است.
  • چوب نما عایق صوتی و حرارتی خوبی است.
  • می‌توان آن را با انواع شوینده‌ها، ملایم تمیز کرد.
  • ضد حشره است.
  • امکان تولید آن با رنگ‌ های مختلف وجود دارد.
  • این محصول با محیط زیست همخوانی دارد و کاملا قابل بازیافت است.
  • چوب نما ضد میکروب و ضد ویروس می باشد.
  • در برابر نفوذ اسید، مایعات و چربی ‌ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
حتما بخوانید  تاثیر ترموود بر محیط زیست
چوب نما ترموود شیک و مدرن
انواع مدل نمای چوبی

معایب چوب نما

معایب نمای چوبی در برابر مزایای آن بسیار کمتر است. برای مثال، قطع درختان برای تولید چوب نما و آسیب به محیط زیست از معایب این محصول به حساب می آید. البته این عیب نیز با طرح کاشت درخت توسط کارخانه های تولید کننده در چند سال اخیر، برطرف شده است.

معایب دیگر نماهای چوبی شامل موارد زیر است:

  • هزینه های بالای اجرای پروژه نمای ساختمان در صورت استفاده از متریال باکیفیت
  • کمتر شدن مقاومت مکانیکی چوب در طی مراحل تولید
  • تغییر رنگ چوب نما در برابر اشعه فرابنفش در صورت عدم استفاده از رنگ و عایق استاندارد

 

دوام نمای چوبی

کیفیت نمای چوبی با انتخاب صحیح گونه های درختی، روکش کاری صحیح و اجرای حرفه ای جزئیات مشخص می شود.
ادغام صحیح چوب برای دوام پوسته نمای چوبی اهمیت اساسی دارد. اگر اصول ساختمانی حفاظ و همچنین این واقعیت که نمای چوبی نیاز به هوادهی دارد رعایت شود، لازم نیست نگران دوام نمای ساختمان خود باشید.

تعمیر و نگهداری نمای چوبی

روکش نمای چوبی به چه تعمیراتی نیاز دارد، در صورت آتش سوزی چه اتفاقی می افتد؟ بخشی از سوالاتی که هنگام در نظر گرفتن روکش پانل های چوبی بیرونی مطرح می شود.
چوب طبیعی در واقع نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارد، رنگ آمیزی و لاک زدن چوب زمان زیادی را صرف میکند.
بدیهی است که چوب معمولی، عملکرد ضعیفی در واکنش به آتش دارد. حتی زمانی که مواد بازدارنده آتش اضافه می شوند، چوب طبیعی هنوز ایمن نیست.
یکی دیگر از مشکلات چوب طبیعی این است که وقتی در معرض رطوبت یا تغییر دما قرار می گیرد، منبسط یا منقبض می شود. این باعث بی ثباتی ابعادی می شود که منجر به کاهش کیفیت در تنها چند سال خواهد شد.

حتما بخوانید  قیمت ترموود

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سوال خود را در کادر زیر وارد کنید.

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ترمووود سنتر با شما تماس بگیرند.