تغییر رنگ و کیفیت ترموود در طول زمان

همانطور که پوست ما تحت تأثیر محیط ساحلی آفتابی و همچنین نوشیدن هشت لیوان آب در روز قرار می گیرد، چوب ترموود نیز به شرایط محیط اطراف خود واکنش نشان می دهد. هنگامی که کابینت جدید و یا مبلمان چوبی از جنس چوب اصلاخ شده خریداری می کنید و یا کف و نمای خانه خود را از ترموود می سازید، به مرور زمان متوجه تغییر رنگ آنها خواهید شد. درباره تغییرات رنگ و کیفیت ترموود در طول زمان چقدر اطلاعات دارید؟

در خصوص چوب ترمو،با گذشت زمان و تحت تاثیر شرایط محیطی،ممکن است رنگ و کیفیت چوب ترموود تغییر کند. قبل از خرید هر گونه چوب برای خانه خود، میتوانید با آگاهی از روش هایی که گونه های مختلف چوب به تکامل می رسند و اینکه چگونه این تغییرات در وهله اول رخ می دهند، آگاهی حاصل کنید تا از ابتدا چوب ترموود با رنگ مورد نظر خود را دریافت کنید. در ادامه این مطلب، در مورد اینکه چرا رنگ چوب ترمو در طول زمان تغییر می کند و نکات مقابله با آن می پردازیم.

چگونه انواع چوب ترموود در طول زمان، تغییر رنگ می دهند؟

چوب های تیره، بیشترین تغییرات رنگ و کیفیت ترموود در طول زمان دارند
چوب های ترموود تیره، بیشترین تغییر رنگ و کیفیت را در طول زمان دارند.

چوب های تیره تر مانند گیلاس و ماهون، معمولاً بیشترین میزان تغییر رنگ را در طی زمان ار خود نشان می دهند. اما بسیاری از چوب‌ ها با رنگ روشن ‌تر (مانند بلوط و افرا) ممکن است، کمی سریع‌ تر تغییر کنند ولی تغییر رنگ آنها نسبت به چوب تیره کمتر است.. همانطور که به دنبال چوب مناسب برای یک مبلمان جدید یا درب کابینت هستید، احتمالاً می خواهید بدانید که چگونه برخی از محبوب ترین انواع چوب، تغییر رنگ می‌دهند. در زیر مهمترین آنها را بررسی می کنیم:

  • درخت گیلاس
حتما بخوانید  انواع چوب ترموود

چوب گیلاس دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز است، اما درخت گیلاس تازه تراشیده شده با ظاهری بسیار روشن تر ظاهر میشود. پس از گذشت چند هفته، چوب گیلاس شروع به تغییر رنگ به قهوه ای مایل به قرمز می کند. که این نوع رنگ، برجسته ترین رنگ قرمز تیره می باشد و بسیاری از مردم آن را دوست دارند، پروسه تغییر رنگ حدود شش ماه تا یک سال طول می کشد تا به طور کامل انجام شود.

 

  • چوب افرا

چوب افرا با رنگ قهوه ای روشن و خاکستری یا صورتی شروع می شود و با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور و اکسیژن، رنگ عسلی طلایی به خود می گیرد و ظاهری گرم پیدا می کند.

  • چوب گردو

برخلاف چوب های گیلاس و افرا، چوب گردو با بالا رفتن سن به جای تیره شدن روشن تر می شود. در حالی که چوب گردو با ظاهر قهوه ای تیره شروع شده و ظاهر آن به رنگ عسلی تغییر می کند و این رنگ از دانه آن بیرون می آید.

  • چوب بلوط قرمز

وقتی برای اولین بار درخت بلوط قرمز را می برید، معمولاً رنگ صورتی و خرمایی روشن تری دارد. همانطور که چوب تکامل می یابد، رنگ کهربایی بیشتری به خود می گیرد و رنگ بلوط تیره تر می شود.

علت تغییرات رنگ ترموود چیست؟

دو عامل اصلی تغییر رنگ ترموود، قرار گرفتن آنها در معرض هوا (اکسیداسیون) و نور(اشعه فرابنفش) است. هنگامی که سطح چوب با هوا و نور فرابنفش تعامل پیدا می کند، این فرآیند شروع شده و نمی توان آن را متوقف کرد، اما می توان به آن کمی سرعت بخشید (خصوصا چوب گیلاس).

حتما بخوانید  انواع کاربرد، فواید و مزایای چوب ترموود (Thermowood)

شما خواهید دید که بیشتر فرآیند تیره شدن چوب ترمو به طور طبیعی در سال اول اتفاق می افتد و تغییرات قابل توجهی در چند هفته و چند ماه اول رخ می دهد. اما اگر نمی توانید آنقدر صبر کنید، سعی کنید در روزهای آفتابی صندلی خود را روی ایوان بچینید یا میز ناهارخوری خود را جلوی یک پنجره بزرگ بگذارید تا نور باعث تقویت بیشتر روند پیری چوب شود که بتوانید زودتر رنگ های گیلاسی غنی تر را به دست بیاورید.

علاوه بر تأثیر محیط، رنگ و کیفیت چوب، می تواند بین درختان و حتی بین الوار و تخته های مختلف از همان درخت بسیار متفاوت باشد. این تنوع به مبلمان چوبی شما شخصیت طبیعی و زیبایی می بخشد.

آیا نور آفتاب باعث تغییرات رنگ چوب ترموود می شود؟

تاثیر نور آفتاب در تغییرات رنگ و کیفیت ترموود در طول زمان

تاثیر نور آفتاب در تغییر رنگ و کیفیت ترموود در طول زمان

چوب ترمو، حساس به نور است، به این معنی که حتی زمانی که در طبیعت باشد، به نور مستقیم خورشید واکنش نشان می دهد و واکنش اولیه چوب ترموود به نور فرابنفش بعد از مدتی نسبتا طولانی شروع می شود.

همانطور که وقتی برای مدت طولانی در بیرون از خانه سپری می کنید پوست شما برنزه یا تیره می شود، رنگ و کیفیت چوب نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش مصنوعی تغییر می کند. نور ماوراء بنفش، علاوه بر تغییر رنگ اولیه، همچنین باعث تغییر پوشش و سطح چوب می شود.

تاثیر آب بر تغییر رنگ ترموود

در حالی که قرار گرفتن در معرض نور UV بخشی غیرقابل پیشگیری از تجربه هر نوع ترموود می باشد، شما می توانید قرار گرفتن چوب خود را در معرض آب کنترل کنید. هنگامی که چوب شما خشک شده می بایست از خیس شدن آن جلوگیری نمایید.

حتما بخوانید  انواع کاربرد، فواید و مزایای چوب ترموود (Thermowood)

زمانی که آب روی چوب تبخیر می شود، باعث بالا رفتن مواد شیمیایی محلول در آب شده، سپس این مواد شیمیایی، منجر به تغییر رنگ چوب می شوند. علاوه بر اثر مواد شیمیایی محلول در آب بر روی چوب ترموود، آب با ردپای آهن، می تواند منجر به تغییر رنگ بیشتر آن شود.

از آنجایی که اسید تانیک چوب ترمو، به آهن آب واکنش نشان می دهد، به تانات آهن تبدیل می شود. این ماده معمولاً رنگ آبی مایل به مشکی دارد، اما می تواند ظاهر خاکستری نیز داشته باشد. از آنجایی که قطعا، نمی خواهید چوب شما به این شکل تغییر رنگ دهد، بسیار مهم است که اجازه ندهید آب به ترموود شما نفوذ کند.

گرما چگونه بر رنگ و کیفیت چوب ترمو تأثیر می گذارد؟

چوب ‌هایی که رطوبت بیشتری دارند در برابر گرما آسیب ‌پذیرتر هستند، اما گرمای طولانی مدت می‌تواند بر بسیاری از گونه ‌های چوبی تأثیر بگذارد، حتی اگر دارای رطوبت کمتری باشند.
اگر چوب خشک در معرض دمای بیش از ۱۵۰ درجه فارنهایت قرار بگیرد، چوب شروع به تیره شدن می کند و با قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بیش از ۲۰۰ درجه فارنهایت، چوب ترموود، می تواند سیاه شود و مانند زغال به نظر برسد.

نکات مهم برای مقابله با تغییر رنگ و کیفیت ترموود

 

در زیر نکات اصلی برای مقابله با تغییرات رنگ و کیفیت چوب ترموود را بررسی می کنیم: 

  • از یک روکش استفاده کنید: در حالی که افزودن روکش‌ ها می ‌تواند به کاهش اکسیداسیون ترموود کمک کند، اما روند آن را به طور کامل متوقف نمی‌کند. با گذشت زمان، رنگ چوب بدون توجه به پوششی که استفاده می کنید، تغییر خواهد کرد. اگر دوست دارید چوب ترمووود شما با سرعت کمتری تغییر رنگ دهد، بهتر است از چندین لایه روکش استفاده نمایید.

  • وسایل چوبی را از نور مستقیم خورشید دور کنید: اگر می‌ خواهید تغییر رنگ ترموود، کند شود، دور کردن وسایل چوبی از نور مستقیم خورشید به شما کمک می‌کند. با این حال، با کابینت‌های آشپزخانه یا کف‌پوش پس از نصب، کار زیادی نمی توان انجام داد. از آنجایی که کابینت ها و کفپوش ها تغییر رنگ می دهند، بسیار مهم است که بدانید چوب ترمو مورد نظر شما در نهایت به چه رنگی قرار است تبدیل شود که مطمئن شوید با زیبایی مورد نظر شما مطابقت دارد.

  • چوب ترموود را از منابع گرمای مستقیم دور نگه دارید: از آنجایی که گرما می تواند چوب ترموود را تیره تر کند، می توانید با دور نگه داشتن آن از منابع حرارتی مستقیم از ایجاد این تغییر جلوگیری کنید. اگر نمی خواهید فرآیند تیره شدن را تسریع کنید از قرار دادن محصولات چوبی خود در نزدیکی بخاری ها، اجاق ها و لامپ های حرارتی خودداری نمایید.

  • از رنگ برای ترموود استفاده کنید: رنگ‌ ها و روغن ها یک گزینه عالی برای برجسته کردن محصولات چوبی ترموود و جلوگیری از تغییر رنگ آنها هستند. با رنگ کردن چوب خود، این شانس را خواهید داشت که دقیقاً رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و نگران تغییر رنگ طبیعی آن نباشید. رنگ کردن چوب می تواند به مبلمان یا درهای کابینت شما نمایی بدهد که دوست دارید هر روز ببینید.
حتما بخوانید  انواع چوب ترموود

منبع منبع

2 پاسخ
    • ترموودسنتر گفته:

      بله، ترموود با رنگ تیره به رنگ روشن تغییر داده می‌شود. این کار با استفاده از روش هایی مانند سفید کردن چوب با پراکنده کردن مواد شفاف، استفاده از رنگ‌های روشن و یا اعمال پوشش های سفید کننده انجام می‌شود. در هر صورت، برای اطمینان از بهترین نتیجه، بهتر است این کار توسط کارشناسان ماهر انجام داده شود. همچنین توجه داشته باشید که ترموود با رنگ تیره برخلاف رنگ روشن، خوردگی کمتری دارد و ممکن است با تغییر رنگ، این خاصیت را از دست بدهد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سوال خود را در کادر زیر وارد کنید.

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ترمووود سنتر با شما تماس بگیرند.