کاربرد چوب ترموود در معماری ایران

چوب ترمو در معماری ایران، کاربردهای فراوانی دارد. در اصل، ترموود به علت ساخته شدن از چوب در معماری و دکوراسیون کلاسیک قابل استفاده میباشد.
چوب، اولین متریالی بود که برای ساخت خانه از آن استفاده کردند. هنوز هم انواع چوب در زمینه نما و معماری محبوب است.
امروزه، چوب ترموود به عنوان یک متریال شیک و لوکس در معماری ایرانی، نما، کفپوش و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد.
در ادامه این بخش از فروشگاه ترموود، کاربرد چوب ترموود در معماری ایران را در بخش های مختلف معماری و همچنین استفاده از آن در معماری معاصر و قدیم ایران را بررسی می کنیم.

کاربرد چوب ترموود در معماری ایرانی

به طور کلی، تنها دو دهه از عمر چوب ترموود می گذرد. در معماری قدیم ایران، چوب به عنوان یک محصول همیشگی مورد استفاده قرار می گرفت، در حالی که چوب ترمو تحت فرآیند و حرارت خاصی تبدیل به یک محصول جدید و مدرن شده است.
ترموود از نظر استحکام، رطوبت، مقاومت در برابر اشعه خورشید و استحکام در مقایسه با چوب معمولی خود را ثابت کرده است. به همین دلیل در طی این دو دهه، چوب ترموود بیشترین کاربرد را در ساختمان های مسکونی T معماری ایرانی دارد.

ناگفته نماند که در ساخت این ساختمان ها، اغلب ترمود به عنوان یک محصول مکمل برای نمای کلی و ظاهر ساختمان ها به کار می رود و بخش بیشتری از ساخت آنها از فلز و سنگ میباشد.

حتما بخوانید  تفاوت ترموود گرید A و B

کاربرد ترموود در ساخت نمای ایرانی

محصولات ترموود در معماری ایران و نمای مسکونی جایگاه ویژه ای تا به کنون داشته اند. ایرانیان علاقه زیادی به استفاده از چوب در بخش های مختلف ساختمان از جمله نما دارند. ویژگیها و خصوصیات چوب ترمو، آن را برای ساخت نمای ساختمان مناسب می کند.

البته در طراحی ساختمان ها از چوب ترموود به عنوان بخش مکمل در کنار دیگر مصالح استفاده می شود. در اصل، در واحدهای مسکونی با نمای ترموود، به طور معمول قسمت اصلی نما از سنگ، آجر و یا فلز ساخته شده و چوب ترمو در نمای ساختمان برای روح بخشیدن، زیبایی و ارایه آرامش مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای مدرن از ساختمان ایرانی بوسیله چوب ترموود | کاربرد چوب ترموود
چوب ترموود در نمای معماری و نمای ساختمان ایران، جایگاه ویژه ای دارد.

مزی و کاربرد ترموود در ساخت کفپوش

ترموود، علاوه بر نمای داخلی ساختمان ها در بخش کفپوش نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، در دکوراسیون داخلی ایرانی که از رنگ های روشن و یا خنثی استفاده شده باشد، کفپوش ترموود با رنگ تیره، می تواند ظاهر و سبک ساختمان را شیک و زیبا کند.
چوب ترمو به دو دسته کلی چوب سخت و نرم دسته بندی میشود. جنس نرم ترمووود از درخت کاج و بخش سخت آن از درخت ون تولید شده است.
برای ساخت کفپوش ساختمان، بهتر است از چوب ترموود سخت استفاده شود تا استحکام بیشتری در برابر اجسام زبر و سخت داشته باشد.

کفپوش پذیرایی از جنس ترموود
کاربرد چوب ترموود در کفپوش

کاربرد چوب ترمو در دکوراسیون

همانطور که در بالا اشاره شد، چوب ترمو؛ علاوه بر نما و کفپوش در بخش دکوراسیون داخلی نیز کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال از این متریال برای طراحی و ساخت سونا، استخر، روف گاردن و غیره استفاده می شود. بنابراین، اگر شما بخواهید که یک ساختمان لوکس و مدرن داشته باشید، نمیتوان از ترموود به عنوان یک متریال اصلی در دکوراسیون داخلی صرف نظر نمود.

حتما بخوانید  انواع کفپوش برای دکوراسیون داخلی

همچنین، می توانید چوب ترمو را در خانه های دارای حیاط و برای زیباتر کردن باغچه مورد استفاده قرار دهید. امروزه به جای کناره های سنگی قدیمی از ترموود برای حاشیه اطراق باغچه بهره میگیرند تا جذابیت و زیبایی آن دو چندان شود.

مزیت و کاربرد ترموود در ساخت آلاچیق های ایرانی

اخیرا، آلاچیق هایی از جنس چوب در مکان های تفریحی و باغ های شخصی بسیار دیده میشود.
ترموود نیز در ساخت این آلاچیق ها بیشترین کاربرد را دارد. چوب ترمو به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بالایی که از خود نشان میدهد و همینطور به علت اینکه رنگ کرمی یا قهوه ای چوب ترموود به خوبی با رنگ سبز گیاهان در باغ ترکیب میشود، نمای زیبا و فوق العاده ای را ایجاد می کند.

مدلی جدید از آلاچیق ترموود در حیاط و باغ
چوب ترموو در برابر رطوبت مقاوم است.

کاربرد ترموود در معماری معاصر و قدیم ایران

انواع چوب معمولی و خشک شده در معماری قدیم ایران، در بخشهای سفت کاری و نازک کاری دیده میشد.
در قسمت سفت کاری، از این چوب ها به عنوان تیرک سقف، استفاده میکردند. در بخش نازک کاری یا همان تزئینات، انواع این چوب ها برای ساخت و تولید در و پنجره مورد استفاده قرار میگرفت.

به علاوه در برخی از انواع معماری ایرانی مانند طراحی خطوط منحنی و هندسی هنرمندانه، استفاده از چوب ترموود با محدودیت ها و دشواری هایی روبرو میباشد و قابل اجرا نیست.
با این حال، استفاده از چوب ترمو به سبک معماری ایرانی با طراحی های شکسته و گسترده (طرح های بزرگ) قابل انجام است. به عنوان مثال، خانه های روستایی گیلان و مازندران نمونه هایی از این موارد هستند که با ترموود ساخته شده اند.

حتما بخوانید  قیمت ترموود

امیدواریم مقاله کاربرد چوب ترموود برای شما مفید بوده باشد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سوال خود را در کادر زیر وارد کنید.

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ترمووود سنتر با شما تماس بگیرند.