انواع چوب سونا!

انواع چوب سونا : به احتمال بسیار زیاد سونای چوبی را می شناسید، این فضاهای خارق العاده و راحت، به شما اجازه می دهند عرق کنید تا تمام سموم را از بدن خود خارج کرده و بدن خود را پاکسازی نمایید.
اما بهترین انواع چوب سونا چیست؟ چوبی که برای ساخت سونا خشک استفاده می شود، باید دارای ویژگی هایی باشد که از دمای بالا، رطوبت و استفاده مداوم پشتیبانی کند.
چوب، نه تنها قادر است چشمگیر ترین نماها را به ما بدهد، بلکه کابین های بسیار کاربردی را نیز برای ما به ارمغان می‌آورد.
با این حال، خصوصیات آن، باید کمی متفاوت از ویژگی های چوب مورد استفاده برای انواع دیگر محصولات مانند مبلمان باشد.

اگر می خواهید سونا داشته باشید تا از آرامش خانه خود لذت ببرید، اما دقیقاً نمی دانید کدام چوب مناسب است، باید توجه داشته باشید که این تصمیم بسیار مهمی است.
بنابراین، در این سری از مطالب آموزش انتخاب ترمو از فروشگاه ترمووود سنتر به شما ویژگی های چوب مناسب برای سونا و انواع بهترین چوب برای سونا خشک را آموزش میدهیم.

چرا سونا از چوب ساخته می شود؟

سونا، عمدتاً با انواع چوب سونا مخصوص ساخته میشوند؛ زیرا ماده ای است که میتواند در دمای بالا، بخار، استفاده مداوم و رطوبت سالم بماند.
سونا، عمدتاً با انواع چوب مخصوص ساخته میشود؛ زیرا ماده ای است که میتواند در دمای بالای بخار آب و استفاده مداوم و رطوبت سالم بماند.

سونا، عمدتاً با چوب ساخته می شوند؛ زیرا ماده ای است که میتواند در دمای بالا، بخار، استفاده مداوم و رطوبت سالم بماند.
این نوع حمام ها، از سردترین کشورها سرچشمه می گیرند، به ویژه جایی که دمای پایین برای مدت طولانی از سال ادامه دارد.
به همین دلیل است که سونای چوبی در آسیا و کشورهای شمالی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

حتما بخوانید  کاربرد چوب ترموود در معماری ایران

اگرچه آغاز ساخت سونا به یونان باستان بازمی‌گردد، جایی که فیلسوفان بزرگ از آن برای بحث در مورد نظرات فکری استفاده می‌کردند.
اما در این مکان ‌ها سنگ‌ های داغ، در وسط قرار می‌ گرفتند تا شروع به تولید بخار کنند.

همچنین، آنها به طور گسترده در اروپا استفاده می شدند، جایی که این عمل فقط به مردان محدود می شد، زیرا زنان در آن زمان نمی توانستند از سونا استفاده کنند.
ویژگی‌های فیزیکی چوب، آن را برای ساخت سونا ایده‌آل می‌کند، زیرا عایق بودن انواع چوب سونا؛ اجازه می‌دهد تا دمای داخل سونا، بدون هیچ مشکلی حفظ شود. (تایل ترموود چیست)

ویژگی های چوب مناسب برای سونا خشک

یک چوب مناسب برای سونا، باید یک سری الزامات را برآورده کند که در زیر ویژگی های آن را آورده ایم:

با مهمترین ویژگی های انواع چوب سونا خشک آشنا شوید.
با مهمترین ویژگی های انواع چوب سونا خشک آشنا شوید.
  • رسانایی گرمایی از مهمترین ویژگی انواع چوب سونا است، ما باید از چوبی که بیش از حد گرم می شود، برای ساخت سونا اجتناب کنیم. معمولاً چوب های سخت و متراکم، سریع داغ می شوند.

  • چوب ها یا گونه های خاصی وجود دارند که تمایل به تراوش رزین دارند، باید از آنها اجتناب کرد یا حداقل تخته هایی را انتخاب کرد که این کار را انجام نمی دهند. حتی مطلوب است که آنها هیچ گره ای نداشته باشند، به خصوص زمانی که برای صندلی استفاده می شوند(مطالعه بیشتر: گره چوب چیست و انواع گره چوب را بشناسید.).

  • انواع چوب سونا باید صاف و کار با آن آسان باشد.

  • چوب مورد استفاده در سونا باید حداقل در کوره خشک شده باشد. در نظر داشته باشید که پس از راه اندازی سونا خشک، چوب در معرض شرایط غیرعادی (مانند دما و رطوبت بالا) قرار می گیرد.

  • برخی از بهترین چوب ‌ها برای سونا، دوام زیادی در برابر عملکرد قارچ‌ ها و حشرات ندارند، حتی می ‌توان گفت برای فضای بیرونی مناسب نیستند. اما علیرغم اینکه تحت شرایط محیط هایی قرار می گیرند که رطوبت بسیار بالا خواهد بود، بنابراین تحت مراقبت های دوره ای قرار می گیرند.(آشنایی با ترموود فنلاندی)
حتما بخوانید  بهترین چوب فضای باز

 

چوب سخت یا نرم برای سونا، کدام یک از انواع چوب سونا بهتر است؟

بهترین چوب سونا، باید بتواند گرمای سونا خشک را بدون داغ شدن بیش از حد، جذب کند. چوب نرم، می تواند بخار را جذب کرده و در نتیجه بدون هیچ گونه آسیب طولانی مدتی به چوب با آن مقابله کند.

برای مثال، چوب سدر قرمز بهترین انتخاب برای سونا می باشد. این نوع چوب از نظر ظاهری رنگی متفاوت با چوب های دیگر دارد و نرم است و در برابر تغییرات گرما، رطوبت و تاب خوردگی مقاومت می کند. همچنین درخت سدر، دارای چگالی کمی است و آن را عایق کاری می کند، سریع گرم و سرد میشود.

 

بهترین انواع چوب سونا

انواع چوب سونا
برخی از انواع چوب نرم برای سونا خشک بهترین گزینه هستند.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، برخی از انواع چوب نرم برای سونا خشک بهترین گزینه هستند که در زیر آنها را معرفی میکنیم:

  • چوب سدر؛ یکی از انواع چوب سونا

اگرچه می‌دانیم که چوب سدر، یکی از گران ‌ترین، چوب ‌های موجود در بازار است، اما حقیقت این است که برای ساخت سونا بسیار استفاده می‌شود.
این نوع چوب، غیر سمی است و در دمای بالا مواد مضر را آزاد نمی کند. به علاوه چوب سدر؛ بسیار پایدار است و در طول زمان دوام می آورد، و با شرایط مختلف سازگار است.
چوب سدر روشن است، اما معمولا در رنگ های قرمز دیده می‌شود و در طول چندین سال این رنگ ها تیره تر می‌شوند. چوب سدر شاید یکی از قوی ترین و بادوام ترین چوب ها باشد.

  • چوب شوکران
حتما بخوانید  نمای چوبی یا نمای آجری؟ مقایسه ویژگی و کاربرد ها

چوب سخت شوکران؛ با کیفیت بالا در نظر گرفته میشود که تن و ظاهری یکنواخت و مناسب برای استفاده در پروژه های نجاری را نشان میدهد. چوب شوکران؛ از جمله بهترین انواع چوب سونا خشک است، زیرا با انواع محیط ها ترکیب شده و همینطور برای استفاده در داخل خانه به شدت توصیه می شود.

 

بهترین انواع چوب سونا
بهترین انواع چوب سونا

  • چوب صنوبر سفید

چوب صنوبر سفید؛ به دلیل رنگ های روشن، مشخصه کشورهای فرهنگ اسکاندیناوی است. در این نوع چوب، عیوب بسیار رایج است، به همین دلیل است که باید در انتخاب این نوع تخته دقت زیادی داشته باشید. معمولاً از صنوبر برای روکش سوناهای چوبی استفاده میکنند و اینکه قیمت آنها نسبت به کیفیت، مقرون به صرفه است. (معرفی رنگ ترموود)

  • چوب صنوبر؛ از جمله انواع چوب سونا

صنوبر در دمای بالا گرم نمی شود و تراشه ایجاد نمیکند و عملاً تمام الزامات اساسی برای سونا را برآورده می کند. ظاهر و طراحی آن امکان استفاده از این ماده را برای هر دو سونا در فضای باز و داخلی فراهم خواهد کرد. این نوع چوب برای سونا بسیار مورد تقاضا است، زیرا قیمت مناسبی نیز دارد و همچنین این چوب را می توان در رنگ های مختلف تهیه کرد.

  • چوب لیندن

سونای ساخته شده با چوب لیندن؛ برای آن دسته از کاربرانی که معمولا حساسیت های پوستی دارند، عالی است. همچنین، چوب لیندن با نگهداری مناسب، میتواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. به علاوه این نوع چوب بدون گره بوده و قیمت آن نیز پایین می باشد.

 

  • چوب خاکستر

چوب خاکستر یکی از سخت ترین ها محسوب میشود، این کیفیت به آن دوام و مقاومت بیشتری در برابر گذر زمان می دهد. این چوب، در رنگ های روشن موجود است و به دمای بالا، بسیار خوب پاسخ می دهد و همینطور برای سوناهای چوبی، روکش ها و کف ها ایده آل است.

حتما بخوانید  تفاوت ترموود گرید A و B

گونه های جالب دیگر برای ساخت سوناهای چوبی شامل توسکا، پائولونیا، شوکران یا اکالیپتوس هستند.(آشنایی با ترموود ایرانی)

 

کاربرد چوب ترموود در سونا

هدف چوب ترموود و حرارت دیده این است که تمام کیفیت فیزیکی و مکانیکی آنها بهبود یابد. در این موارد، چوب بسیار پایدارتر می شود. فروش ترموود؛ رفتار قوی در برابر عوامل خارجی مانند قارچ ها و عمل حشرات دارد. اما مهمتر از همه اینکه،خاصیت ارتجاعی آن تغییر نمی کند.

این حرارت به آسانی به تمام چوب های صنوبر و کاج اضافه می شود، اگرچه میتوان آن را برای طیف گسترده ای از چوب ها انجام داد. در نتیجه، چوبی که قبل از استفاده در سونا حرارت داده می شود، عمر بیشتری دارد.

امیدواریم مقاله معرفی انواع چوب سونا برای شما مفید بوده باشد.

منبع

2 پاسخ
  1. فضلی گفته:

    سلام وقتتون بخیر برای منطقه شمال که رطوبت زیاد است چه چوبی باید استفاده کرد

    پاسخ
    • ترموودسنتر گفته:

      سلام جناب فضلی
      ترموود گزینه مناسبی برای استفاده در مناطق مرطوب و شرجی می باشد جهت مشاوره تخصصی شماره شما به کارشناس مربوطه ارجاع داده شد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سوال خود را در کادر زیر وارد کنید.

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ترمووود سنتر با شما تماس بگیرند.