میزان مقاومت و استحکام چوب ترموود

احتمالا برای شما هم سوال شده است که میزان مقاومت و استحکام ترموود چقدر است؟ ترمووود به چوبی گفته می شود که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته است.
ما در مورد یک فناوری صنعتی خاص، صحبت می کنیم، زمانی که چوب در محفظه های بدون اکسیژن در دمای (+۱۸۵ … ۲۳۰+) درجه سانتیگراد پردازش می شود، حالت گرمایش چند مرحله ای است، سپس چوب به اجبار سرد خواهد شد.

انواع مختلفی از چوب طبیعی، تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند. چوب های نرم مانند کاج، صنوبر، نمدار، سدر و چوب سخت از جمله بلوط، راش و خاکستر همگی تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و تبدیل به چوب ترموود می شوند.

آنها در فضای باز و بسته، نمای ساختمان، باغ، آلاچیق، تراس و کف و حتی ساخت مبلمان و دیگر موارد کاربرد دارند. چرا که محصولات ترموود؛ به دلیل مقاومت و استحکام بالای خود در برابر رطوبت، باران، آتش سوزی، حشرات و قارچ ها و شرایط آب و هوایی مختلف، کاربرد فراوانی دارند که در مطالب قبلی فروشگاه ترموود به صورت کامل آموزش دادیم.
ما در اینجا قصد داریم تا درباره میزان دوام و مقاومت و استحکام ترموود در مقابل موارد مختلف آب و هوایی توضیح دهیم.

مقاومت چوب ترموود در برابر باران و رطوبت

ترموود از رطوبت و باران نمی ترسد و در معرض پوسیدگی نیست. به همین دلیل است که تخته تراس اغلب از محصولات ترمو ساخته می شود. توجه داشته باشید که جذب رطوبت چوب حرارتی، ۵ تا ۷ برابر کمتر از یک تخته معمولی می باشد.

حتما بخوانید  انواع چوب ترموود

ترموود، خشک نمی‌شود و تحت تأثیر رطوبت، منبسط نخواهد شد و تغییر شکل نمی‌دهد، همچنین فر و ترک نمیخورد. ابعاد هندسی این تخته و میله ها بدون توجه به افت دما و تغییرات رطوبت یکسان خواهند ماند. برای آشنایی با کاربرد و مزایای ترموود (Thermowood)، این مطلب از مجله ترموود سنتر را مطالعه بفرمایید.

میزان مقاومت و استحکام ترموود در برابر باران و رطوبت
باران و رطوبت باعث پوسیدگی چوب ترموود نمی‌شود.

استحکام ترموود در برابر آتش سوزی

در واقع، ترمووود؛ ۳۰ درصد بیشتر از چوب معمولی در برابر آتش مقاوم است. وقتی صحبت از چوب های ترمو مقاوم در برابر آتش میشود، ترموود ایپه، در گزینه اول می باشد.
اگر در معرض آتش سوزی و بازسازی ساختمان هستید، دلایل محکم زیادی وجود دارد که باید از چوب ایپه به عنوان سایدینگ، عرشه و حصار و یا پرگولا استفاده کنید.

اکثر چوب های سخت (مانند چوب ماهون، بلوط، گردو، ساج و افرا)، کمتر قابل اشتعال و سوختگی هستند. به طور کلی، چوب سخت؛ در مقایسه با سایر انواع چوب متراکم تر است. بنابراین، هنگامی که آنها در معرض حرارت و آتش قرار می گیرند، به آرامی می سوزند.

مقاومت و استحکام ترموود در برابر حشرات و کپک

چوب های عملیات حرارتی که ترمووود نامیده میشوند، در برابر پوسیدگی و حمله قارچ مقاوم هستند. چوب ‌های نرم بومی به اندازه گونه‌های چوبی مناطق استوایی در برابر آفات مقاوم نیستند. چوب ترموود، دارای مقاومت طبیعی در برابر قارچ های مضر است که مقاومت آن بسته به نوع چوب متفاوت می باشد.

مقاومت چوب ترموود در برابر حشرات و کپک زدن
مقاومت و استحکام ترموود در برابر حمله قارچ و حشرات، بسیار زیاد است.

چوب ترمو، از ورود آفات گیاهی و حیوانی به جوب، بدون هیچ گونه مواد شیمیایی جلوگیری میکند که این کار از گل ها و سبزیجات، پرندگان و جوجه تیغی های باغ محافظت خواهد کرد. مقاومت بالای چوب عملیات حرارتی شده در برابر حشرات تخریب کننده چوب در اروپا در آزمایشات مورد بررسی و به اثبات رسیده است.

حتما بخوانید  انواع کاربرد، فواید و مزایای چوب ترموود (Thermowood)

سوسک شاخ بلند در چوب مخروطیان، سوسک شیره چوب ، عمدتاً چوب‌ های سخت را آلوده میکند و سوسک قهوه‌ای در برخی از گونه ‌های چوب سخت، یافت می‌ شود. بررسی ها نشان داده که چوب ترمووود در برابر هر سه نوع حشره مقاومت می کند.

مقاومت و استحکام ترموود در مقابل آفتاب

اگر تخته های معمولی در فضای باز درمان و اصلاح نشوند (مثلاً روغن کاری معمولی)، به مرور زمان یک پتینه خاکستری نقره ای روی سطح ایجاد میشود. این پتینه، توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد میشود که لیگنین موجود در بالای سلول های چوبی را تجزیه میکند.

رنگ چوب معمولی در لیگنین ذخیره می شود. اگر این ماده شکسته و شسته شود، سلولز خاکستری تا نقره ای باقی میماند. بنابراین اگر چوب خاکستری شود، این یک فرآیند طبیعی در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اگرچه این اثر نوری دارد، اما ماندگاری چوب تحت تأثیر قرار نمیگیرد.

اگر می‌خواهید از خاکستری شدن چوب جلوگیری کنید، باید به طور منظم ترمووود را درمان کنید که روغن کاری مناسب برای این کار ایده آل است. حداقل سالی یک بار از آن استفاده کنید تا پاسیو شما به بهترین شکل ظاهر شود.

مقاومت چوب در برابر تغییر ابعاد

رطوبت باعث متورم شدن چوب معمولی میشود، در حالی که خشکی باعث کوچک شدن ابعاد چوب خواهد شد. پس از پرداخت ویژه، چوب حرارتی ترموود، تقریباً هیچ رطوبتی را جذب نمیکند، بنابراین از نظر ابعادی ثابت میماند.

چوب ترمو ماندگاری طولانی دارد، شکل خود را حتی در شرایط رطوبتی شدید حفظ کرده و از محیط زیست محافظت می کند. هر خواص طبیعی صنوبر و کاج، آسپن، توسکا و توس و همچنین راش به طور قابل توجهی بعد از فرآیندهای حرارتی، بهبود می یابد.

حتما بخوانید  تغییر رنگ و کیفیت ترموود در طول زمان
میزان مقاومت چوب ترموود در برابر تغییر ابعاد
چوب ترموود در شرایط رطوبتی شدید، شکل و ابعادش را حفظ می‌کند.

استحکام ترموود در مقابل خوردگی و پوسیدگی

چوب بلوط حرارت دیده در مقابل خوردگی و ساییدگی بسیار با دوام و مقاوم می باشد. چوب بلوط مقاومت در برابر پوسیدگی بالایی دارد و چوب سخت، در درجه اول به روکش تبدیل میشود.
همچنین از چوب بلوط اغلب برای پله ها، درها، پنجره ها و مبلمان و همچنین کف ساختمان و باغ استفاده میکنند. به طور کلی، چوب ترمووود در برابر شکستگی، ضربه و ساییده شدن و شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سوال خود را در کادر زیر وارد کنید.

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ترمووود سنتر با شما تماس بگیرند.